تبلیغات
ღஜღلحظــــــــه هاღஜღ - راه های عملی برای باهوش شدن
ღஜღلحظــــــــه هاღஜღ
پیراپزشکی آزاد اسلامی مشهد ( فرهنگی ، علمی ، ادبی )
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 توسط نسترن نیک پور

به سادگی شرلوک هلمز شوید

چند راه عملی برای باهوش شدن .

 

این كار یك بازی دو سر برد است؛ از هر طرف كه نگاه كنید برای‌تان سودمند است.

 

*هوش خود را ورزیده كنید

  این كار یك بازی دو سر برد است؛ از هر طرف كه نگاه كنید برای‌تان سودمند است. فعالیت‌هایی كه در زیر به شما معرفی می‌شود صرفا چند كار تفننی لذت‌بخش برای پركردن اوقات فراغت نیست، بلكه نتایج تعداد زیادی تحقیق در سراسر دنیا نشان داده كه این فعالیت‌ها تعدادی از بهترین روش‌ها برای تقویت و بهبود عملكرد سلول‌های خاكستری هستند. به‌عنوان مثال، در ورزشی مثل ایروبیك تعداد زیادی از سیستم‌های مغزی از جمله برنامه‌ریزی، هماهنگی و قضاوت را به كار می‌گیرد؛ درحالی‌كه تحقیقات نشان داده مدیتیشن بخش‌هایی از مغز را كه در ارتباط با یادگیری و حافظه هستند درگیر می‌كند.

- یادگیری نواختن یك ساز/
  یادگیری و مطالعه یك زبان خارجی.

- مدیتیشن یا حركات كششی ذهن و جسم (یوگا)/ یادگیری و بازی شطرنج.

- ورزش‌هایی مثل ایروبیك یا پیلاتس/ یادگیری یك مهارت پیچیده مثلا نقاشی یا مجسه‌سازی.

- ادامه تحصیل در دانشگاه یا موسسات آموزش عالی/ یادگیری مهارتی مثل شعبده‌بازی.


 

*ذهنتان را به هم بریزید


توان و قدرت ذهنی را با سیستم نوروبیك افزایش دهید. نوروبیك سیستمی از تمرینات ذهنی است كه شما را وادار میكند تا حواس خود را به كار گرفته و ذهن خود را در مسیری غیرقابل انتظار تحریك كنید. چند راه ساده برای این كار را با هم مرور كنیم؛

- از دست غیرتخصصی خود برای مسواك زدن استفاده كنید.

- وقتی دارید كارهای مختلف انجام میدهید گوشهایتان را بپوشانید.

- بهمدت یك ساعت قاب عكسهای روی میز كارتان را سر و ته كنید.

- با چشمهای بسته سعی كنید در خانه یا اطراف خانه راهتان را پیدا كنید.

*مغزتان را ورزش بدهید


شاید كمی عجیب باشد ولی میتوان مغز را هم مثل عضلات ورزیده كرد اما نكته جالبتر اینكه ورزش به تنهایی یكی از عوامل بهبود عملكرد مغز محسوب میشود. ورزش باعث تولید پروتئینهای خاصی میشود كه این پروتئینها عامل تحریك رشد سلولهای مغزی بوده و به نورونهای عصبی كمك میكنند در بهترین شرایط فعالیت كنند. برای دستیابی به این هدف این كارها را امتحان كنید:

- بهمدت یك ساعت در روز، 3 بار در هفته تمرینات قدرتی(بدنسازی و كار با وزنه) را در دستور كار خود قرار دهید. نتایج مطالعهای كه در ژورنال علوم پزشكی و ورزش به چاپ رسیده نشان میدهد، ادامه دادن و پیگیری این تمرینات باعث تقویت و بهبود عملكرد حافظه متناسب با سن و سال شما میشود.

- تمرینات منقطع با شدت بالا(مثلا دوی سرعت 6 ثانیه و بعد 20 ثانیه دویدن آرام) یا تمرینات استقامتی انجام دهید. این 2گروه از تمرینات سطح هورمونهای مرتبط با سلامت مغزرا افزایش میدهد. این تمرینات را بهمدت 30 دقیقه 2بار در هفته انجام دهید.


 

 

 

*بخورید تا باهوش شوید


حتما شما هم از مادر بزرگتان شنیدهاید كه خوردن برخی غذاها باعث باهوشتر شدن میشود مثل مویز. در اینجا چند غذای متفاوت را به شما معرفی میكنیم؛

تخممرغ: این غذای استثنایی حاوی كولین است؛ این ماده غذایی در بهبود عملكرد مغز نقش مهمی دارد.

بلوبری(قرهقاط): بلوبری غنی از مادهای به نام اپیكاتكین است؛ این ماده باعث افزایش تمركز حواس و جلوگیری از حواسپرتی میشود.

ماهی سالمون: ماهی سالمون منبع فوقالعادهای از اسیدهای چرب امگا3 است. تحقیقات نشان داده امگا3 برای سلامت و عملكرد صحیح مغز ضروری است.

**راههایی هوشمندانه برای باهوش بودن


محققان بخش روانپزشكی دانشگاه كالیفرنیا در لسآنجلس مطالعه مفصلی روی بحث تقویت ذهن انجام دادهاند؛ نتایج بخشی از این تحقیقات را در زیر خواهید دید؛

  •  خودتان را ویران كنید

تحقیقات نشان داده فرآیند یادگیری افراد بهصورت بلوك بلوك است یعنی اینكه فرد ابتدا در یك زمینه تبحر پیدا كرده و بعد سراغ مرحله بعدی میرود. محققان روش بهمراتب موثرتری را برای بهبود عملكرد ذهنی پیشنهاد میكنند؛ روشی كه به آن بافندگی میگویند. مثلا فرض كنید شما میخواهید در ورزش تنیس پیشرفت كنید پیشنهاد این است كه بهجای اینكه یك ساعت وقت صرف كرده تا در سرویس زدن پیشرفت كنید تركیبی از تمرینات مختلف و متنوع را انجام دهید مثل سرویس، بك هند و فورهند؛ در چنین شرایطی قدرت یادگیریتان افزایش مییابد.

  •  چشمانداز خود را تغییر دهید

مطالعه در محیطهای مختلف به شما كمك میكند تا بعدا راحتتر دادههای مطالعهشده را به یاد آورید بهعنوان مثال یادداشتهای خود را فقط در دفتر كارتان مرور نكنید: روی مبل، قبل از خواب، سر میز صبحانه و داخل اتوبوس و... یا اینكه اگر همیشه عصرها مطالعه میكنید سعی كنید زمان این كار را تغییر دهید.

  •  با فاصله كافی مطالعه كنید

اگر میخواهید یك برنامه كامپیوتری یاد بگیرید یا زبان خارجی مطالعه كنید فاصله منطقیای بین جلسات مطالعه خود در نظر بگیرید تا در جلسات بعدی برای به یاد آوردن ناچار شوید به مغزتان فشار بیاورید. تحقیقات نشان داده هر چقدر برای یادآوری اطلاعات بیشتر به مغزتان فشار بیاورید در جلسه بعدی با فشار و تمركز بیشتری مطالعه خواهید كرد.




طبقه بندی: ۩ عـــلمــــی، 
درباره وبلاگ

این وبلاگ رو با همکاری استاد گرامیمان سرکار خانم آرام و برخی از دوستان دانشکده پیراپزشکی آزاد مشهد راه اندازی کردیم . امیدواریم خوشتان بیاید.
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
کیفیت وبلاگ لحظه ها را چگونه ارزیابی میکنید؟






نویسندگان
پیوند ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : بزرگوار
بازدیدهای دیروز : بزرگوار
كل بازدیدها : بزرگوار
بازدید این ماه : بزرگوار
بازدید ماه قبل : بزرگوار
تعداد نویسندگان : نفــر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



تبادل لینک
مدل لباس

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود

خرید vpn

قالب وبلاگ