تبلیغات
ღஜღلحظــــــــه هاღஜღ - آثار مثبت روزه داری در ماه مبارک رمضان بر سلامت روان
ღஜღلحظــــــــه هاღஜღ
پیراپزشکی آزاد اسلامی مشهد ( فرهنگی ، علمی ، ادبی )
نوشته شده در تاریخ شنبه 29 تیر 1392 توسط نسترن نیک پور

 

روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر طاهره کرمانی رنجبر سرپرست مرکز مشاوره دانشجویان و عضو هیأت علمی دانشگاه  آثار روزه داری بر سلامت روان را مثبت ارزیابی کرد.

دکتر طاهره کرمانی رنجبر سرپرست مرکز مشاوره دانشجویان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به تبیین تأثیرات روزه بر سلامت روان پرداخت که نظر خوانندگان را به آن جلب می کنیم.

آیا روزه داری در کاهش اضطراب موثر است ؟

قطعاً روزه داری در کاهش اضطراب نقش مهمی خواهد داشت. این نقش در امید به آینده و اعتقاد به عادلانه وهدفمند بودن نظام خلقت، در جلوگیری از بسیاری بدبینی‏ها و ناامیدی‏های شدید که گریبانگیر افراد و جوامع غیر دینی است، انکار ناپذیر است. مفاهیم و آموزه‏های دینی، همچون توکل، تقدیر الهی و... فرد دیندار را در دو راهی‏ها و تصمیم‏گیری‏های مشکل، از استرس‏ها و اضطراب‏های بیماری‏زا دور نگه می‏دارد. علاوه بر این، تأثیر هر یک از اعمال عبادی از قبیل نماز، روزه، حج و... در تقویت اراده و بالا بردن سطح اعتماد به نفس، و در نتیجه حفظ آرامش و سلامت روانی فرد و جامعه قابل توجّه است.

تاثیر روزه گرفتن بر وسواس چگونه است؟

برای درمان وسواس‏های فکری و عملی، شیوه‏های متعددی چون دارو درمانی (که تنها می‏تواند به طور موقت و برای‏زمینه‏سازی درمان اصلی مورد استفاده قرار گیرد)، روان درمانی‏های شناختی، روان تحلیلی و... ارائه شده است. در اینجا می‏توان تأثیر روزه در مقابله با بروز یا پیشرفت وسواس را از دو نظر مورد ملاحظه قرار داد: اول کاهش اضطراب که بسیاری از وسواس ها در نتیجه استقرار اضطراب مزمن در روان فرد پدید می آید، روزه داری تأثیر مثبتی بر کاهش یا پیشگیری از وسواس دارد و دوم تقویت اراده که یکی از عوامل در تداوم عمل وسواسی، ناتوانی فرد در مقابله و مقاومت در برابر اضطراب ناشی از ترک عمل وسواسی خویش است.

فرهنگ اسلام مشحون از مباحث نظری و برنامه‏های تربیتی و اخلاقی است که بر محور اختیار و اراده انسان استوار است؛ به علاوه بعضی فرایض مذهبی چون روزه که ماهیت آنها خودداری از ارضای فوری برخی تمایلات و نیازهای سطح پایین است، به تقویت این نیرو کمک می‏رساند. روزه‏داری را می‏توان به عنوان یک روش روان درمانی از نوع رفتار درمانی‏ قلمداد کرد که برای تقویت اراده و ایجاد تغییر در رفتارها، روش تمرین عملی روزانه در طی یک برنامه مستمر یک ماهه به کار گرفته شده است.

به نظر شما آیا در درمان افسردگی می توان فرد را به روزه داری تشویق کرد؟

بله، قرائن و شواهدی وجود دارد که نشان می‏دهد، روزه‏داری در تسریع امر بهبود بیماران مبتلا به اختلال افسردگی‏اساسی، نقش کلیدی دارد. روزه با تغییر برنامه خواب و محرومیت از خواب برای انجام فرایض عبادی در سحرگاهان میتواند بر مبنای تغییر خواب در طول یک ماه تأثیرات ضد افسردگی خود را اعمال کند.

تاثیر روزه داری در ارتباط با تقویت حافظه را چگونه ارزیابی می کنید؟

روان شناسان‌ عصر حاضر دستوراتی‌ برای‌ تقویت‌ حافظه‌ می‌ دهند؛ اما كسانی‌ كه‌ روزه‌ می‌ گیرند نیازی‌ به‌ تمرینات‌ تقویت‌ حافظه‌ ندارند؛ زیرا یكی‌ از فواید روزه‌، تقویت‌ حافظه‌ است. از قول‌ حضرت‌ امیرالمؤمنین (ع) آمده‌ است‌ سه‌ چیز حافظه‌ را تقویت‌ می ‌كن؛ مسواك‌كردن‌ دندان‌ها، روزه‌ داشتن و.خواندن‌ قرآن. اثر روزه‌ در ازدیاد حافظه‌ یك‌ تأثیر فیزیولوژیك‌ است‌ كه‌ در نتیجهِ رسیدن‌ غذای‌ پاك‌ به‌ سلول‌های‌ مغز بعد از چند ساعت‌ بی‌ غذایی‌ رخ‌ می ‌دهد.




طبقه بندی: 6- نکته های پزشکی، 
درباره وبلاگ

این وبلاگ رو با همکاری استاد گرامیمان سرکار خانم آرام و برخی از دوستان دانشکده پیراپزشکی آزاد مشهد راه اندازی کردیم . امیدواریم خوشتان بیاید.
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
کیفیت وبلاگ لحظه ها را چگونه ارزیابی میکنید؟






نویسندگان
پیوند ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : بزرگوار
بازدیدهای دیروز : بزرگوار
كل بازدیدها : بزرگوار
بازدید این ماه : بزرگوار
بازدید ماه قبل : بزرگوار
تعداد نویسندگان : نفــر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



تبادل لینک
مدل لباس

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود

خرید vpn

قالب وبلاگ